Markkinoille tulee uusia tekniikan saavutuksia koko ajan, ja virtuaalitodellisuus on jo kaikille tuttu käsite. Myynnissä on ollut virtuaalitodellisuuslaseja jo pitkään muun muassa sellaisilta merkeiltä kuten Sony, HTC, Facebook ja Google, mutta erilaisista syistä johtuen ne eivät ole vielä saavuttaneet yleistä suosiota vaan pysyvät enimmäkseen tietyn kuluttajapiirin rajoissa. Vuoden 2019 näyttely CES on kuitenkin näyttänyt, että kaikki on muuttumassa ja muuttuu hyvin kohta. Tänään esittelyssä kolme parasta virtuaalitodellisuuslasien versiota edellä mainitulta näyttelyltä.

Oculus Quest

Nämä lasit eivät ole Oculus-merkin ensimmäiset, ja aikaisempi malli on nimeltään Oculus Rift. Se on kuitenkin jäänyt erittäin pienen kuluttajajoukon ostettavaksi, sillä Oculus Riftillä on aikamoisen kovia vaatimuksia sen parissa käytettävän tietokoneen ominaisuuksille. Uusi Oculus Quest ei tällaisia vaatimuksia esitä, mikä parantaa sen markkinahoukuttelevuutta. Oculus on jo aiemmin tehnyt täysin autonomisia VT-laseja, joten kokemusta löytyy. Quest-mallin tapauksessa ei tarvita kuin asentaa Oculus-insinöörien kehittämä sovellus älypuhelimeen tai tablettiin ja homma pelaa sillä. Oculus Quest on ensimmäinen pelitarkoituksiin suunniteltujen VT-lasien malli, ja CES 2019 -näyttelyssä kaikilla halukkailla oli mahdollisuus testata sitä Superhot ja Project Tennis Scramble -peleissä – ja pakko on sanoa, että näiden VT-lasien toiminta ihmetyttää reaalisuudellaan. Yhteensopivia pelejä ovat myös sellaiset kuten Moss, The Climb ja Vader Immortal, ja jotkut tietokonepelit toimivat yhtä hyvin. Oculus Quest ei ole hinnaltaan liian pureva, ja Suomessa se tulee todennäköisesti pyörimään kolmensadan euron kumminkin puolin.

HTC Vive Pro Eye

HTC Vive Pro -VT-laseja pidetään markkinoiden parhaina. Se on kuitenkin aika hinnakas, joten suuri määrä kuluttajia jää varjoon. Vuoden 2019 CES-näyttelyssä HTC on esittänyt edullisemman vaihtoehdon nimeltään Vive Pro Eye. Sitä voisi sanoa hyvin samankaltaiseksi edeltäjänsä kanssa, mutta Vive Pro Eye -nimikin viittaa jo siihen, että nyt on tapahtunut joitakin silmiin liittyviä muutoksia – ja näin se on. Tobii-niminen teknologia seuraa katsetta, mikä mahdollistaa koko peliprosessin pelkillä silmien liikkeellä. Hyvä ratkaisu, kun ollaan sairaalassa liikkumatta ison kolarin jälkeen tai hammaslääkärin tuolissa. Kun testasin näitä laseja MLB Home Run Derby -pelissä, jälkimaku oli enemmän kuin hyvä: piti seurata palloa katseella saadakseni lyötyä sitä mailalla, eli tunne on hyvin realistinen. Olen kuitenkin sitä mieltä, että nämä VT-lasit ovat luotu enemmän yritys- kuin yksityiskäyttöön – Ovation ja Vive Studio -ohjelmia käyttäen yritykset voivat seurata käyttäjien katseita, mikä kuulostaa ehkä oudolta, mutta käyttöä löytyy varmasti.

HTC Vive Pro Eye

Pico G2 4K

Nämä VT-lasit ovat kiinalaisen merkin luoma laite. Näyttelyssä keskityttiin enemmän kuvan laatuun kuin mihinkään muuhun: resoluutioksi tuli oikeat rehelliset 4K, kun taas muut ominaisuudet ovat täysin samanlaisia kuin näiden VT-lasien edeltäjälläkin mallia Pico G2. Tämä laite on todellakin suunniteltu yrityskäyttöön, ja yksi tärkeistä ominaisuuksista on tietyn sovelluksen lukitseminen näytölle – tämä on erittäin kätevää, kun yrityksessä pidetään nykyaikaisia esityksiä. Joissakin sovelluksissa näitä VT-laseja pystyy ohjaamaan äänellä, ja vaihdettavat kangassuojat kruunaavat laitteen monikäyttöisyyden: huolehdimmehan käsien hygieniasta, pitäisi huolehtia myös kasvoista. Tärkeä lisä koko pakettiin on kauko-ohjain, jos sellaista haluaa käyttää. Pico G2 4K tulee myyntiin jo tämän vuoden alkupuoliskolla.

Pico G2 4K

Yhteenvetona: virtuaalitodellisuustekniikat ovat todellakin kehittymässä lujaa tahtia, ja uutuuksien seuraaminen saattaa tuntua välillä jopa työläältä. Itse odottaisin, kunnes kyseinen teknologia yleistyy, sillä en kuulu huippunörttien piiriin, mutta peli-ihmisten ja elektronisista uutuuksista kiinnostuneiden tarpeet saadaan nyt tyydytettyä pienemmällä rahalla ja pienemmällä vaivalla – ja VT-lasien valmistajat pitävät huolta tuotteidensa saatavuudesta koko ajan.