Monet meistä varmasti kokevat, että teknologian kehitys on ollut kovempaa, kuin mitä meidän lapsuudessamme. Osittain sitä voi pitää jopa totuutena, sillä teknologia on ottanut kehityksessä huippusuuria askelia viimeisen 20 vuoden aikana, joten ei ole aina helppo pysyä mukana siinä, mitä oikein tapahtuu.Teknologian kehityksessä kannattaa olla mukana. Ymmärtämällä sitä, missä teknologian kehitys on ja millaiset ovat seuraavat mahdolliset uudet tuotteet, varmistaen, ettet osta vääränlaista tuotetta väärään aikaan. Samoin pysyt paremmin kärryillä siitä, ettet maksaisi ylihintaa jostain tuotteesta. Uusimmat ja viimeisimmät teknologiset elektroniikkalaitteet julkaistaan aina erilaisilla teknologiamessuilla. Se, että tuote on uusi, ei kuitenkaan aina tarkoita sitä, että se olisi suosittu tai hyvä. Välillä käy niin, että uudet kehitykset eivät kerää kuluttajien suosiota. Kehitystä voi nähdä jo runsaasti arkisissakin laitteissa. Esimerkiksi televisiot ja puhelimet ovat erinomainen esimerkki. Saattaa vaikuttaa siltä, että puhelinyhtiöt julkaisevat saman puhelimen joka vuosi uudestaan, mutta kun katsoo vähän tarkemmin, asiat eivät olekaan aivan niin.

Televisiot ja puhelimet

Televisioissa ja puhelimissa ei ole ehkä näkynyt heti kättelyssä suuria muutoksia sen jälkeen, kun Apple julkaisi ensimmäisen iPhonen. Puhelin on ehkä muuttanut kokoa, ruutu on isompi ja akku kestää hieman pidempään. Faktaa on kuitenkin se, että nämä älypuhelimet ovat kehittyneet joka kerta todella paljon enemmän.

Akun käyttöaika matkapuhelinten vertailussa

Akun kesto on puhelimissa täysin toista luokkaa. Ottaen huomioon, että puhelimissa tulee olla yhä enemmän muistia ja tilaa ladata kymmeniä, ellei satoja sovelluksia, tallettaa tuhansia kuvia sekä pyörittää jatkuvasti taustalla erilaisia ohjelmia, jotka pitävät puhelimen mukana maailman menossa. Puhelinvalmistajat ovatkin joutuneet keskittymään akun keston kehittämiseen ja hyvä esimerkki epäonnistuneesta teknologian kehityksestä oli Samsungin räjähtävä akku. Sen myötä huomattiin, että monissa puhelimissa käytettiin akkuja, jotka ylikuumenivat ja aiheuttivat palovaaran. Tämänkaltainen akun kehitys on tullut esiin muissakin kuluttajaelektroniikkalaitteissa, joten sitä ei kannata vähätellä. Emme ota kantaa näiden tuotteiden hintaan, mutta sen voi sanoa, että kilpailua markkinoilla on ja aina ei välttämättä kannata valita sitä brändituotetta – nimittäin pienet firmat joutuvat näkemään enemmän vaivaa tehdäkseen omista tuotteistaan kilpailukykyisiä ja yleensä se näkyy laitteiden tekniikassa. Televisiot ovat muuttuneet paljon. Kirkkaammat ja tarkemmat näytöt ovat tehneet elokuvaelämyksistä kotona ja elokuvateattereissa jotain aivan mahtavaa. QLED televisiot näyttävät hurjaa 4K-laatuista kuvaa, mikä tuntuu jopa epärealistiselta, jos sitä ei ole tottunut katsomaan.

Muut laitteet

Monet muut kuluttajalaitteet ovat ottaneet hurjia kehitysaskelia eteenpäin. Turhiltakin tuntuvat tuotteet ovat parantaneet monien elämänlaatua. Puhumattakaan siitä, että 3D-printterillä voidaan edullisesti luoda proteeseja ja muita tarvikkeita lääketieteessä, niin mukavuutta lisäävät tuotteet ovat tietysti kehityksessä mukana.

korvatulpat

Yksi hauska tuote, joka ei aikaisemmin ole ollut edes elektroniikkatuote, on tullut markkinoille vasta viime aikoina: korvatulpat! Nykyisin voit hankkia aktiiviset korvatulpat, jotka estävät aktiivisten korvakuulokkeiden tavoin ulkopuolisen metelin täysin. Niitä voi tilata jopa omaan korvaan sopivaksi. Lisäksi älylasit ovat kehittyneet paljon paremmaksi. Ensimmäiset älylasit olivat melko kömpelöitä, eikä niissä ollut paljoa ominaisuuksia. Puhumattakaan siitä, että niistä välillä ei nähnyt oikeasti kunnolla, koska ne oli rakennettu täyteen erilaisia pikkulaitteita. Nykyisin älylasit näyttävät jo oikeilta silmälaseilta, mutta niistä löytyy pienelektroniikkaa.Kääntyvät puhelimet ja rullattavat televisiot ovat varmastikin sellaisia asioita, jotka tulevat kuluttajamarkkinoille melko pian. Kaikki riippuu siitä, kuinka paljon yhtiöt panostavat niiden markkinointiin nyt. Teknologiahan kehittyy paljon nopeammin, kuin mitä kuluttajamarkkinoilla nähdään. Yrityksen yrittävät pitkittää heidän kehittämiensä tuotteiden elinikää mahdollisimman paljon.