Tänä päivänä kiinalaiset merkit Huawei ja Xiaomi ovat eniten lupaavia yrityksiä koko Kiinan markkinoilla. Kumpikin tarjoaa tuoreita ja mielenkiintoisia ratkaisuja, mukavia ja trendikkäitä laitteita, monipuolisen mallivalikoiman ja tämä kaikki suhteellisen edullisin hinnoin. Taistelu näitä gigantteja vastaan on vaikeaa sekä kiinalaisille laitevalmistajille että välillä jopa Samsungille ja Applelle, mutta kysymys siitä, mikä kiinalainen merkki on parempi, on edelleen auki.

Huawein Tarina

Huawei on aika vanha merkki kiinalaisin mitoin mitattuna. Se tuli markkinoille vuonna 1987 ja oli pitkään erikoistunut vai televerkkoihin, mutta ajan myötä siirtyi valmistamaan yksityisille kuluttajille tarkoitettuja laitteita. Yritys onnistui perustamaan ensimmäisen tutkimuskeskuksensa kolmen vuoden kuluttua konsernin syntymäpäivästä, ja nykyisin Huawei investoi tutkimuksiin ainakin kymmenen prosenttia tuloistaan. Huawei on kolmannellatoista sijalla maailmassa haettujen patenttien määrän perusteella: hakemuksia on lähetetty noin 27 tuhatta. Myydyimpiä Huawein älypuhelimia ovat Huawei Mate 20 ja 10, Huawei P10 ja P20 sekä muita edullisempia laitteita.

Xiaomin Historia

Xiaomin historia alkoi vasta vuonna 2010, jolloin kanssa-ajattelijaporukka sai rahoitusta kehittämäänsä projektiin: kyseessä oli Android-versio kiinankielisillä palveluilla Googlen kokemuksia hyväksi käyttäen. Ensimmäinen laite, joka sai tämän MIUI-nimisen Android-version, on Google Nexus One. Järjestelmä keräsi suurta suosiota ja monessa maassa se integroitiin muihinkin laitteisiin ja käännettiin muille kielille. Tänä päivänä Xiaiomi keskittyy älypuhelimien kehitykseen ja työskentelee muiden älylaitteiden kehityksen saralla. Lisäksi Xiaomi on parhaillaan kehittämässä ensimmäistä sähköautoaan. Brändi ei pyri kehittymään Yhdysvaltojen markkinoiden huippupelaajaksi ja siellä on myynnissä vain osa Xiaomin tuotevalikoimasta. Xiaomilla on olemassa myös rahankeräysjärjestelmä, joka on luotu auttamaan pieniä liikkeitä saamaan rahoitusta kehittämiinsä laitteisiin ja se toimii Kickstarter-palvelun kaltaisella tavalla. Huaweista poiketen, Xiaomi suosii patenttien ostamista, ja tällä hetkellä brändin omaisuudessa on noin seitsemän tuhatta patenttia. Myydyimpiä Xiaomin älypuhelimia ovat Xiaomi Redmi S2, Mi A2, Mi Max 2 ja Mi Mix 2S.

Xiaomin Historia

Vertailua

Vertailu on hieman haasteellista jo sen takia, että Xiaomi käyttää muiden merkkien valmistamia komponentteja, kun taas Huaweilla on omia ratkaisuja. Kumpikin brändi tarjoaa mielenkiintoisia suunnitteluratkaisuja, mutta Huawein työn tulos on aina kyseisen brändin insinöörien tekemää. Xiaomi käyttää enemmän muiden merkkien saavutuksia. Hinnan muodostumisen kannalta vertailu on parempaa. Huaweilla on hyvin kehittynyt verkko offline-kauppoja, mikä vaikuttaa hinnan muodostumiseen lisäämällä Huawein puhelimen hankintakustannuksiin reippaasti prosentteja. Xiaomi puolestaan poikkeaa erittäin kuluttajaystävällisillä hinnoillaan, sillä Xiaomin tuloista vain kuusi prosenttia saavutetaan laitemyynnillä ja loput 94 prosenttia hoituvat erilaisten palveluiden myynnin avulla. Tämän ansiosta Xiaomin puhelinmallit ovat yleensä edullisempia kuin Huawein samaa tasoa olevat älypuhelimet.

Vertailua

Puhelimien Risuja Ja Ruusuja

Huawein selkeänä etuna toimii se, että tämän merkin älypuhelimissa käytetään vain brändin omia ratkaisuja ja niiden suorittimet komeilevat maailman parhaiden listoissa. Huaweilla on myös suuri määrä patentteja ja laaja tutkimustoiminta, ja heitä on syytä tukea ainakin sen kannalta. Älypuhelinmallisto on hyvin laaja ja edustettuna erilaisissa hintaluokissa; Huawein älypuhelimista harvoin valitetaan ja tyyppiviat eivät ole niille tyypillisiä. Risuista mainittakoon kovempien hintojen lisäksi näyttöongelmat, kun matriisiin alkaa muodostua keltaisia täpliä, ja se tapahtuu useimmiten takuukauden päätyttyä. Xiaomin etuna on taas oma järjestelmäversio MIUI, jonka palveluvalikoima on paljon monipuolisempi kuin Huawein puhelimissa. Hintatasokin on alempi: merkki ei tähtää Applen suosioon eikä pyri valloittamaan kaikki maailman markkinat, ja näin ollen hintatasoa voidaan pitää hyvinkin alhaalla. Vielä yksi etu on Xiaomin älylaitteiden monipuolisuus, ja niiden avulla voi järjestää itselleen kokonainen älytalo, jota ohjataan saman merkin puhelimesta. Myös kokoonpanon laatu on usein parempaa kuin kilpailijoilla: Xiaomi saa tehtyä tulonsa säästämällä offline-kaupoilla ja myymällä palveluita, mikä puolestaan antaa mahdollisuuksia olla säästämättä komponenteilla. Xiaomin puhelimissa esiintyy kuitenkin silloin tällöin tyyppivikoja. Johtopäätöksenä sanottakoon, että Xiaomi vaikuttaa rehellisemmältä brändiltä kuin Huawei ja sillä on suurempi älylaitevalikoima. Laitetta valitessa voi ajatella näin: Xiaomi on usein edullisempi ja rahansa arvoinen, mutta Huawei voi tuntua enemmän käyttäjäystävälliseltä omien ratkaisujen käytön ansiosta.