Edellisessä kirjoituksessa käsittelimme Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K -elokuvakameran perusominaisuuksia, joiden perusteella se vaikuttaa jo hyvältä ja sellainen halutaan. Tässä keskitymme enemmän niihin ominaisuuksiin, jotka ovat oikeasti tärkeitä elokuvauksen ja kuvatun materiaalin käsittelyn kannalta.

Miten Päästä Elokuvauksen Ammattilaiseksi?

Elektronisen tähtäimen puuttuminen voi tulla ongelmaksi, jos aiempaa kokemusta manuaalisesta fokusoinnista ei löydy lainkaan. Tästä on kuitenkin vaikeaa lähteä syyttämään Blackmagic Design -merkin insinöörejä, kun ajatellaan, kuinka paljon erilaisia hyödyllisiä toimintoja saatiin mahtumaan niinkin pieneen hintaan. Jos kuitenkin siltä tuntuu, tähtäimen voi ostaa erikseen ja käyttää sitä HDMI-aukon avulla.

Blackmagic Design huomauttaa, että Pocket Cinema Camera 4K ei tue tavallisia videoformaatteja, vaan tuettuja ovat ainoastaan 10-bittiset 4: 2: 2, kun taas muut vastaavan hintatason kamerat tarjoavat 8-bittisiä 4: 2: 0. Tämä tarkoittaa, että Pocket Cinema Camera 4K kuvaa videoita erittäin sulavilla gradienteilla ilman raitoja ja parhailla väreillä. Esimerkkinä lähdimme kuvaamaan videota formaatissa ProRes 422, mikä ei ole mikään tämän kameran huippulaatuvideo, mutta silläkin saatiin saman hintaluokan peilittömät kamerat jäämään reippaasti taakse. ProRes on vielä senkin takia mielenkiintoinen formaatti, että siinä muodossa olevat videot saa melko ongelmitta siirrettyä suosituimpien videoleikkausohjelmien aikajanaan. Jos kuitenkin halutaan oikeaa huippulaatua, kannattaa käyttää CinemaDNG-formaattia ja nopeaa CFast-muistikorttia. Tämä formaatti perustuu Adobe DNG:hen, joka oli luotu liikkumattomille valokuville, kun taas CinemaDNG on tavallaan kokoelma suuresta määrästä tavallisia kuvia. Tämän formaatin videot ovat kuitenkin erittäin vaativia tietokoneen ominaisuuksia kohtaan, ja niiden nopea käsittely onnistuu ainoastaan tehokkailla tietokoneilla. Nämä seikat otettiin huomioon Blackmagic Designissa ja kehitettiin täysin uusi Blackmagic RAW -formaatti, jonka laatu on edelleen huippuluokkaa, mutta vaatimukset tietokoneelle ovat astetta pienemmät. Tässä formaatissa kuvausta voi tehdä joko ”vakiolaatuisena” tai ”kokoaikaisella beatratella”, ja jälkimmäiseksi mainittu tekee tiedostoista 12 kertaa pienemmät. Voi tuntua siltä, että silloin menetetään laatua, mutta todellisuudessa laatumuutokset voi huomata vain elokuvauksen huippuammattilainen jos sellainenkaan. Lisäksi tällainen tiedostojen koko ja sen kautta alhaisempi kirjoitusnopeus sallii käyttää SD-korttia, johon videomateriaali tallentuu. Blackmagic Design huomauttaa, että Pocket Cinema Camera 4K ei tue tavallisia videoformaatteja, vaan tuettuja ovat ainoastaan 10-bittiset 4: 2: 2, kun taas muut vastaavan hintatason kamerat tarjoavat 8-bittisiä 4: 2: 0. Tämä tarkoittaa, että Pocket Cinema Camera 4K kuvaa videoita erittäin sulavilla gradienteilla ilman raitoja ja parhailla väreillä. Esimerkkinä lähdimme kuvaamaan videota formaatissa ProRes 422, mikä ei ole mikään tämän kameran huippulaatuvideo, mutta silläkin saatiin saman hintaluokan peilittömät kamerat jäämään reippaasti taakse. ProRes on vielä senkin takia mielenkiintoinen formaatti, että siinä muodossa olevat videot saa melko ongelmitta siirrettyä suosituimpien videoleikkausohjelmien aikajanaan. Jos kuitenkin halutaan oikeaa huippulaatua, kannattaa käyttää CinemaDNG-formaattia ja nopeaa CFast-muistikorttia. Tämä formaatti perustuu Adobe DNG:hen, joka oli luotu liikkumattomille valokuville, kun taas CinemaDNG on tavallaan kokoelma suuresta määrästä tavallisia kuvia. Tämän formaatin videot ovat kuitenkin erittäin vaativia tietokoneen ominaisuuksia kohtaan, ja niiden nopea käsittely onnistuu ainoastaan tehokkailla tietokoneilla. Nämä seikat otettiin huomioon Blackmagic Designissa ja kehitettiin täysin uusi Blackmagic RAW -formaatti, jonka laatu on edelleen huippuluokkaa, mutta vaatimukset tietokoneelle ovat astetta pienemmät. Tässä formaatissa kuvausta voi tehdä joko ”vakiolaatuisena” tai ”kokoaikaisella beatratella”, ja jälkimmäiseksi mainittu tekee tiedostoista 12 kertaa pienemmät. Voi tuntua siltä, että silloin menetetään laatua, mutta todellisuudessa laatumuutokset voi huomata vain elokuvauksen huippuammattilainen jos sellainenkaan. Lisäksi tällainen tiedostojen koko ja sen kautta alhaisempi kirjoitusnopeus sallii käyttää SD-korttia, johon videomateriaali tallentuu. 10-bittiset ProRes-tiedostot voivat pitää sisällään enemmän tietoa kuin perinteiset 8-bittiset, minkä ansiosta työskentely värien kanssa tulee olemaan pelkkää nautintoa: mikään vastaavan hintaluokan kameroista ei kykene antamaan yhtä hyviä kuvaustuloksia. ISO-herkkyyden saa säädettyä jopa lukemaan 25 600, mutta meidät ottamat kuvat olivat ISO 1600:lla tehtyjä ja laatu on ollut erittäin hyvää. Teknisesti ajateltuna Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K:ssa on olemassa automaattinen tähtäin, mutta se on olemassa vain olemassaoloa varten: yksinkertaisempaa ja nopeampaa on manuaalisen fokusoinnin käyttö. Automaattinen tähtäin toimii hyvin kohtuullisesti ja vain tietyissä tapauksissa, joten jos haluaa kehittyä oikeaksi elokuvauksen ammattilaiseksi jatkossakin, kannattaa oppia käyttämään manuaalisia säätöjä. Tämän kameran automaattinen fokusointi on onnistunut pettämään jopa valoisissa tiloissa ja kun kuvattavan kohteen kontrasti ympäristöön on ollut vähintään merkittävä. Seuraavassa postauksessa jatkamme vielä vähän tästä kamerasta ja sen lopussa laadimme yhteenvedon sekä kameran ominaisuuksista että huomioon otettavista seikoista, jotka voivat vaikuttaa ostospäätökseen tai kehottavat tutustumaan muihin kameramalleihin.


Miten Päästä Elokuvauksen Ammattilaiseksi?